X

پیشینه ثبت احوال استان هرمزگان

اداره کل ثبت احوال استان هرمزگان به لحاظ حقوقی و اداری زیرمجموعه تشکیلاتی سازمان ثبت احوال کشور می باشد که از سال 1297 فعالیت خود را آغاز کرده است.

سابقه اداره کل ثبت احوال استان هرمزگان به سال 1309 بازمی گردد.آن زمان که با صدور اولین سند سجلی در ثبت احوال بندرعباس درتاریخ 13/11/1309 به نام مرحوم سید محمد هاشمی آغاز به کار کرد. ثبت احوال بندرعباس با حوزه های زیر مجموعه یعنی حاجی آباد ،قشم، خمیر و بخش فین که هم اکنون به حوزه های مستقل اداری زیر مجموعه اداره کل ثبت احوال استان تبدیل شده اند کار خود را آغاز کرد.

اداره کل ثبت احوال استان هرمزگان هم اکنون دارای 13 واحد اداری مستقل شامل شهرستانهای بندرعباس،میناب، رودان، جاسک، قشم، حاجی آباد، بندرلنگه، ابوموسی، پارسیان، بستک،خمیر،سیریک و بشاگرد است.

همچنین این اداره کل به منظور تسهیل دسترسی و رفاه مردم در بخشهای تخت ، قلعه قاضی ، فین و هرمز  (بندرعباس ) ،بمانی (سیریک ) ، لیردف (جاسک) ، کوشکنار (پارسیان )، کیش، شیبکوه و مهران (بندرلنگه)، توکهور و سندرک و بندزرک (میناب)، رویدر(خمیر)،احمدی و فارغان (حاجی آباد)، رودخانه ،بیکاه و  جغین(رودان) جناح و کوهخرد (بستک) ، گافر و پارمون و گوهران (بشاگرد ) و شهاب (قشم) نمایندگی ایجاد کرده است.

این اداره کل همچنین در سال 92 ، گنجینه اسناد هویتی مشاهیر و شهدای استان را در ساختمان اداره شهرستان بندرعباس راه اندازی نمود که تاکنون بالغ بر 150 سند هویتی ، مشاهیر ، شهدا  و اولین های استان در آن نگهداری می شود.