X

ستاد اقامه نماز

((منشور اقامه نماز دستگاه های اجرایی کشور))

 

1- تحقق آیه شریفه (( الذین ان مکناهم فی الارض اقاموالصلات)) – حج - 41

2- پخش اذان (ترجیحا اذان زنده ) در دستگاه.

3- اقامه نماز جماعت باشکوه در وقت فضیلت نماز.

4- حضور حداکثری مدیران و کارکنان در نماز جماعت.

5- رعایت حداکثر زمان تعیین شده (20 دقیقه) جهت اقامه نماز.

6- مدیریت برنامه های فرهنگی – مذهبی بین دو نماز به جهت پرهیز از تضییع حق ارباب رجوع دستگاه.

7- تعطیلی برنامه های مزاحم ( همایش، جلسات، گردهمایی ها و ... )  با وقت فضیلت نماز.

8- اختصاص بهترین و مناسب ترین فضا جهت اقامه نماز.

9- اهتمام جدی نسبت به توسعه، تجهیز و به سازی نمازخانه ها.

10- رعایت بهداشت و آراستگی فضای اقامه نماز.

11- تامین امام جماعت شایسته مورد نیاز مساجد و نمازخانه ها.

12- برنامه ریزی جهت ارتقای سطح آگهی و مهارت کارکنان و خانواده ی آنان به معارف نماز.

13- شناسایی عوامل تضییع کننده نماز در دستگاه و تلاش در جهت رفع آن.

14- تشویق و تجلیل از فعالان و خادمان نماز.

15- بهره گیری از فناوری های نوین و ظرفیت دستگاه در جهت معرفی اسرار، آثار و احکام نماز به جامعه مخاطب دستگاه

 

((منشور اخلاقی نمازگزاران دستگاه های اجرایی کشور))

 

من به عنوان کارگزار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با آگاهی و شناخت از آثار و برکات نماز تلاش می کنم تا با رعایت موارد ذیل نشان خادمی ترویج فرهنگ نورانی نماز را در کارنامه عمل خود ثبت و ضبط نمایم.

 

1- حضور مستمر و منظم در صفوف نماز های جماعت

2- همکاری و مشارکت در برگزاری هر چه با شکوه تر نماز های جماعت.

3- ارتقاء سطح دانش و بینش فردی در مورد فلسفه، آداب، آثار و برکات نماز.

4- کسب مهارت های لازم در شیوه های دعوت به اقامه نماز.

5- تشویق، ترغیب و دعوت دیگران به اقامه نماز جماعت.

 

                                                                                           به نام خدا                                                             پیوست  شماره 1

تکالیف و وظایف قانونی  و حاکمیتی وزارت کشور و دستگاههای وابسته در زمینه 

توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز

ردیف

تکالیف  و وظایف

استنادات قانونی

1

در هر محيطي، برجستگان و بزرگان آن بر ديگران پيش­قدم شوند و عملاً اعتنا به نماز را به ديگران بياموزند.

پیام مقام معظم رهبری به اولین اجلاس نماز

2

در همه­ ی بناهاي عمومي و جاهايي كه همواره به طبع حال،‌ مردمي در آن گرد مي‌آيند؛ نمازخانه‌ها يا مساجدي بنا كنند

اجلاس  سوم

3

در همه­ ی اماکن و ساختمان­های عمومی و دولتی، نمازخانه­ ای در خور دیده شود و نمازگزاردن در همه­ جا برای همه، کاری در دسترس به شمار آید

اجلاس چهارم

4

بزرگان جامعه در مراكز همگاني نماز ديده شوند و نمازخانه‌هاي مراكز عمومي، ويژه آدم‌هاي بيكار يا فرودست شمرده نشود.

//

5

مديران دستگاه­هاي اداري و دولتي، خود متصدي اقامه­ ی نماز در آن دستگاه­ها شوند.

اجلاس ششم

6

در همه­ ی اجتماعات با فرارسيدن وقت نماز، نماز به پا داشته شود.

//

7

در ميان جاده­ هاي بياباني، مسجد به ­قدر كافي ساخته شود و در شهرهاي سر راه در همه­ بيست و چهار ساعت، مسجد باز و آماده وجود داشته باشد.

//

8

در شهرها و شهرك‌هایي كه تازه ساخته مي‌شود، مسجد جامع، نخستين بنا و مركز حقيقي شهر قرار گرفته و ساخته شود.

//

9

مأموران بخش‌هاي گوناگون دولتي، توصيه‌ها و دستورهاي وزراي محترم درباره­ نماز را بطور جدّي دنبال كنند. همه­ سطوح و بخش‌ها در اين تلاش مقدس سهيم شوند و سهمي از اجر آن­ را نصيب خود كنند.

اجلاس هشتم

10

هر برنامه­ ی مزاحم با نماز در اول وقت از سوي دستگاه­هاي مؤثر مانند مراكز رسانه و فرهنگي و مراكز جاب­جايي مسافران و مراكز كسب و كار برطرف گردد.

اجلاس  نهم

11

جوانان با مضامين و معارف گنجانيده از نماز به درستي آشنا شوند. جا و فضا براي نماز گزاردن در همه­ مكان­ هايي كه مردمي در آن گرد مي‌آيند به شكل شايسته و جذاب آماده گردد.

//

12

در همه­ مراكز عمومي، مدارس، دانشگاه­ها، كارخانه‌ها، سربازخانه‌ها، فرودگاه­ها، ايستگاه­هاي قطار، ادارات دولتي و امثال آن، جايگاه­ هاي مناسبي براي نماز پيش‌بيني شود.

//

13

تلاشهای فرهنگی و هنری و برنامه ریزیهای آموزشی و غیره، همه باید به گونه ای طراحی و اجرا شود كه نماز، با كیفیت مطلوب، روز به روز در میان مردم بویژه جوانان و نوجوانان رونق گیرد

//

14

اهتمام به اقامه­ ی نماز در شمار برترين موارد در برنامه­ كلان دولت اسلامي است:

اجلاس چهاردهم

15

مسئولان دستگاهها هر یک متناسب با کارکرد آن دستگاه، میتوانند این وظیفه‌ی بزرگ (ترویج نماز) را ادا کنند

اجلاس بیست و دوم

16

اكنون نوبت آن است كه محصول این تلاش ارزشمند، در ترازوی نگاهی واقع‌بین، سنجیده شود؛ چه در رفتار مخاطبان كه به گزاردن نماز و سبك نشمردن آن فراخوانده شده‌اند، بویژه جوانان و نو رسیدگان؛ و یا در بهره‌گیری از شیوه‌های هنری در ترویج نماز در رسانه‌های تصویری و صوتی، یا در تولید مقاله و كتاب در تبیین زیبائیهای این عمل كوتاه و پر مغز ...؛ و چه در زمینه‌های دیگری كه وظایفی در آنها بر عهده‌ی مسئولانی نهاده شده است.

اجلاس بیست و سوم

17

توقع و انتظار آن است كه همه به ویژه مسئولان دستگاهها و دارندگان امكانات مادی و معنوی و مدیریتی بدانند كه یكی از مؤثرترین راهها برای كاستن آسیبهای اجتماعی، ترویج نماز است. به اینكه حتی یك نفر از جوانان و نوجوانان كشور، در نماز سهل انگاری نكند همت گمارید. این یكی از بهترین راهها برای سلامت معنوی و روحی مردم ما و جامعه ی ما است.

اجلاس بیست و چهارم

18

وزراء و یا بالاترین مقام اجرایی دستگاههای مشمول این آیین نامه متصدی اقامه نماز در دستگاه تحت نظر خود می باشند

تبصره 1 ماده 2 آئین نامه دولت

19

وزراء و یا بالاترین مقام دستگاههای اجرایی مشمول این آیین نامه می توانند یك نفر واجد شرایط ( ترجیحاً یكی از معاونان خود ) را به عنوان مسئول پیگیری این آیین نامه در سطح وزارتخانه یا دستگاه تحت نظر خود تعیین نمایند و یا ستادی برای رسیدگی به امور مساجد و نمازخانه های واحدها و ادارات تابعه تشكیل دهند

تبصره 2 ماده 2 آئین نامه دولت

20

با توجه به نظر مقام معظم رهبری، در كلیه دستگاههای مشمول آیین نامه ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز  و واحدهای تابعه آنها در سراسر كشور به منظور ادای فریضه نماز، حداكثر مدت 20 دقیقه زمان در وقت فضیلت و ترجیحاً بلافاصله پس از اذان در نظر گرفته شود تا امكان شركت كلیه مدیران و كاركنان دستگاههای مزبور در مراسم نماز جماعت فراهم شود

ماده 3 ائین نامه دولت

21

در كلیه دستگاههای مشمول آیین نامه ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز  برای ایجاد امكان برگزاری نماز در وقت فضیلت آن، اقدامات زیر صورت گیرد :

الف : برنامه كلیه جلسات و اجتماعات و همچنین سایر برنامه ها حتی الامكان به گونه ای تنظیم شود كه با وقت نماز تلاقی نداشته باشد و در هر حال با فرا رسیدن وقت نماز، نماز اقامه شود .

ب : محل مناسب و آراسته ای كه گنجایش آن متناسب با تعداد كاركنان و مراجعه كنندگان باشد به عنوان نماز خانه پیش بینی شود

بندهای الف – ب ماده 4 آئین نامه دولت

22

در كلیه دستگاههای مشمول آیین نامه ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز  به منظور ارتقای دانش و بینش كاركنان و خانواده آنها و مخاطبین دستگاه  در مورد نماز و فلسفه و راز و رمز آن، اقدامات لازم از طریق برگزاری جشنواره ها، نمایشگاهای فرهنگی و هنری، مسابقات كتابخوانی و دوره های آموزشی و سایر روشهای موثر به صورت فراگیر به عمل آید .

ماده 5 آئین نامه دولت

23

مسئولین دستگاه های اجرایی موظفند در زمان تنظیم موافقنامه برنامه های سالیانه خود و مبادله آن با سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به پیش بینی  برنامه های مربوط به نماز و بودجه مورد نیاز اجرای آن اقدام نمايد.

ماده 17 آئین نامه دولت

24

‌بالاترين مقام مسئول دستگاه‌هاي اجرایی ، موظفند همه ساله گزارش عملكرد ساليانه دستگاه مربوط را جهت نظارت و ارزيابي از طريق ستاد اقامه‌ نماز به هيات وزيران ارايه كنند.

ماده 20 آئین نامه دولت

25

وزارت كشور موظف است تسهيلات و زمينه‌هاي مناسب براي ترويج و توسعه فرهنگ اقامه‌ نماز در سطح استان‌ها را فراهم كرده و حمايت‌هاي مادي و معنوي لازم را از تشكل‌هاي مردم نهاد كه با موضوع اقامه نماز فعاليت مي‌كنند (ياوران نماز) به عمل آورد.

ماده 19 آئین نامه دولت

26

نماینده وزارت کشور در شورای عالی شهر سازی و معماری ایران در اردیبهشت ماه هر سال گزارشی از روند اجرای مصوبه جلسه مورخ 1392/3/6 شورای عالی شهرسازی در خصوص اجرا و رعایت مفاد ضوابط و مقررات مربوط به احداث نماز خانه در اماکن تجاری ، اداری و خدماتی موضوع بند " ب " ماده 5 برنامه پنجم توسعه  توسط شهردای ها به تفکیک استان ها و شهرستان ها به شورایعالی شهرسازی و معماری ایران ارائه می نماید

بند ب ماده  6 برنامه پنجم  توسعه

27

نظارت و پایش مصوبه  جلسه مورخ 1392/3/6 شورای عالی شهرسازی و معماری مربوط به اجرای ضوابط و مقررات مربوط به احداث نمازخانه  در اماکن اداری ، تجاری و خدماتی موضوع بند "ب " ماده 6 قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور

بند ب ماده 6 برنامه پنجم توسعه کشور 

 

                                                  معاونت برنامه ریزی ، نظارت و ارزیابی

                                                      ستاد اقامه نماز کشور

 

آيين نامه ترويج و توسعه فرهنگ نماز

دستورالعمل اجرایی 17 گانه شورای اقامه نماز

شیوه نامه تشکیل شورای اقامه نماز در دستگاههای اجرایی

 

تاریخ آخرین به روز رسانی: 1399/2/1