X

منشور اخلاقی کارکنان ثبت احوال استان هرمزگان

خدا را شاكريم كه توفيق خدمت در سازماني را بر عهده ما نهاده كه رسالت آن به عنوان يكي از دستگاههاي حاكميتي دفاع از مرزهاي هويتي و تابعيتي، ثبت وقايع حياتي ، توليد و انتشار آمار و اطلاعات جمعيتي به منظور بهره برداري بخش هاي ديگر نظام و مردم مي باشد.

ما مديران و كارمندان سازمان به منظور اشاعه و اعتلاي فرهنگ اسلامي و ارزشهاي انساني و سازماني و  با اعتقاد به اين امر كه تحقق اهداف سازمان نيازمند مشاركت گروهي ، هم انديشي ، همراهي و هم افزائي نيروي انساني و پاسخگوئي شايسته به درخواستهاي مراجعين و كسب رضايت ارباب رجوع مي باشد ، مفاد اين پيمان نامه را به عنوان منشور اخلاقي و اداري سازمان سرلوحه كار و خدمات خود قرار مي دهيم.

 

اصل برابري :

* رفتار يكسان و بدون تبعيض در شرايط مشابه براي كليه مراجعين

* امكان دسترسي برابر به خدمات سازمان براي همه شهروندان

 

اصل حاكميت قانون در مناسبات اداري:

* اتخاذ تصميمات و اقدامات اداري منطبق بر قوانين و مقررات

* پايبندي به قانون و رعايت دقيق آئين نامه ها و مأموريتها

* پرهيز از هرگونه اعمال سليقه در انجام وظايف محوله

 

اصل شهروند مداري (مردم مداري ) :

* ارائه خدمات بهتر به مردم و شهروندان

*متجلي ساختن عنوان ((خدمتگزار مردم )) در گفتار ، كردار و نگرشهاي خود

*حفظ منافع و ترجيحات شهروندان و مصالح عمومي در تصميم گيريها ، انجام وظايف محوله و رفتارهاي اداري

*امكان دسترسي راحت تر شهروندان به خدمات سازمان

*وقت شناسي و حضور به موقع در محل كار ، تلاش و جديت در انجام مطلوب وظايف محوله

 

اصل احترام و اعتماد :

*بستر سازي فرهنگ پاسخگو بودن در مقابل ارباب رجوع و رفتار توأم با متانت و خوشروئي

*پرهيز از تهمت ، غيبت و هر اقدامي كه صميميت و اعتماد همكاران را تضعيف نمايد.

*تلاش به منظور تضمين اطمينان ارباب رجوع در برخورداري از حقوق قانوني خود

*رعايت نظم و آراستگي فردي در محيط كار

*عدم استعمال دخانيات در محل كار

 

اصل شفافيت :

*امكان دسترسي ارباب رجوع به قوانين و مقررات ، دستور العملها و اطلاعات مورد نياز

*ارائه اطلاعات لازم و مشاوره مورد نياز جهت انجام مطلوب كار ارباب رجوع

*اطلاع رساني الكترونيكي در خصوص شيوه ارائه خدمات و فرايند هاي انجام كار

*زمان گذاري فعاليتها و انجام آن بر اساس زمان بندي انجام شده

 

اصل پاسخگوئي :

*پذيرش مسئوليت تصميمات و اقدامات خود در رابطه با مردم و مراجع

*بررسي دقيق و سريع درخواست مراجعين ، ارائه پاسخ مستدل و منطبق با قوانين و مقررات به ارباب رجوع

*انتقاد پذيري ، استقبال از نظرات انتقادات و پيشنهادات سازنده مراجعين

 

اصل عدم سوء استفاده از موقعيت شغلي :

*عدم استفاده از اختيارات و جايگاه شغلي و سازماني خود در جهت منافع شخص يا گروه خاصي

*بكار گرفتن اختيارات شغلي براي انجام وظايف سازماني در جهت مصالح عمومي

*پرهيز از هرگونه مظاهر فساد اداري از قبيل پذيرش توصيه و سفارش ، دريافت هديه و اخذ وجوه غير قانوني

 

اصل تعهد و وفاداري به سازمان :

*انجام صحيح وظايف و مسئوليتهاي شغلي و سازماني در راستاي تحقق اهداف و مأموريتهاي سازمان با علاقه مندي و تمام توان

*رعايت مفاد قانون ثبت احوال مبني بر امانتداري ، راز داري و خود داري از افشاي اطلاعات محرمانه اسناد هويتي

*احساس مسئوليت به حرفه و سازمان متبوع

 

اصل به كار گيري مهارت و تخصص :

*تلاش مستمر به منظور توانمند سازي و افزايش مهارتها و توانائي هاي شغلي خود

*بكارگيري تمام توان فني ، تخصصي و حرفه اي خويش براي انجام بهينه فعاليت هاي شغلي و سازماني

 

اصل رعايت وجدان كاري عامل اساسي در افزايش بهره وري :

*ايمان به كار به عنوان عبادت و نعمت الهي و ركن تعيين كننده در سرنوشت مردم و تعالي فردي و سازماني

*رعايت اصول اخلاقي و صفات معنوي از جمله عدالت ، انصاف و پرهيز از مظاهر غير اخلاقي

*استفاده مناسب و بهينه از اموال ، منابع و امكانات جهت تحقق اهداف سازمان

*اعتلاي فرهنگ كار پويا و بالنده بعنوان يك منشاء سازماني